پلتفرم های معاملاتی فارکس و تفاوت های آن ها

()

پلتفرم های معاملاتی فارکس

پلتفرم های معاملاتی فارکس، ابزاری‌اند که امکان دسترسی معامله‌گران یا تریدرها را به بازارهای مالی مختلف فراهم می‌کنند.

همچنین، با استفاده از این ابزارهای معاملاتی است که شما به‌عنوان تریدر می‌توانید نمودارهای تحلیل را بررسی، معاملات را باز و بسته و اطلاعات بیشتری در مورد شرایط فعلی بازار دریافت کنید.

موفقیت در ترید کردن تا حدود زیادی به عملکرد پلتفرم و توانایی شما در کار کردن با آن بستگی دارد.

از طرفی، راحتی در کار کردن با پلتفرم معاملاتی فارکس هم مهم است.

بنابراین، برای شروع معاملات فارکس علاوه‌براینکه باید با بروکرها و نحوه ترید کردن آشنا شوید، بهتر است تفاوت‌های بین پلتفرم‌های معاملاتی مختلف را هم بدانید.

بعضی از تریدها فقط با دو پلتفرم معاملاتی متاتریدر 4 و 5 آشنا هستند و پلتفرم‌های حرفه‌ای دیگر را یا نمی‌شناسند یا کم‌تر با آن‌ها آشنایی دارند.

آشنایی منحدود با پلتفرم‌های معاملاتی فارکس بیشتر به این دلیل است که بروکرها معنولاً دسترسی به همین 2 پلتفرم را فراهم می‌کنند.

فراموش نکنید که شما به‌عنوان یک تریدر تازه‌کار و حتی حرفه‌ای باید همه پلتفرم‌های معاملاتی را بشناسید، تفاوت‌های مهم بین آن‌ها را بدانید و در ادامه، یکی را برای انجام معاملاتتان انتخاب کنید.

در این مقاله از بروکرزفا به‌سراغ محبوب‌ترین پلتفرم‌های فارکس رفته‌ایم و ویژگی‌های مهم آن‌ها را با همدیگر مقایسیه کرده‌ایم.

 

 

پلتفرم های معاملاتی فارکس چه چیزهایی هستند؟

پلتفرم معاملاتی یا trading platform، برنامه‌ای است که به کاربران یک بروکر این اجازه را می‌دهد تا در بازارهای مالی معامله کنند.

بیشتر این پلتفرم‌ها برای هر نوع سیستم‌عاملی طراحی شده‌اند و از سیستم‌های لینوکس، ویندوز و گوشی‌های موبایل هوشمند را پوشش می‌دهند.

شما به‌عنوان تریدر، فایل پلتفرم معاملاتی را از وب‎سایت بروکر به‌صورت رایگان دانلود و آن را روی کامپیوتر یا گوشی موبایلتان نصب می‌کنید.

در ادامه، شما این امکان را دارید که حساب معاملاتی یا حساب آزمایشی (demo account) خود را روی این نرم‌افزار راه‌اندازی کنید و وارد معاملات فارکس شوید.

تریدرها با استفاده از پلتفرم های معاملاتی فارکس، می‌توانند تغییرات قیمتی و معاملات آنلاین را پیگیری کنند و به‌صورت همزمان به چندین نمودار دسترسی داشته باشند.

همچنین، این امکان برای تریدرها وجود دارد که با استفاده از پلتفرم‌ها به تجزیه‌وتحلیل تکنیکال و مشاهده اسپردهای یک بروکر مشغول شوند.

از طرفی، قابلیت مدیریت معاملات در همه پلتفرم‌ها وجود دارد و تریدر می‌تواند معاملات را باز و بسته کند، دستورات توقف ضرر یا استاپ لاس (Stop loss) بدهد یا سفارش‌های مورد نظرش را تنظیم کند.

از جمله سایر ویژگی‌های مهم یک پلتفرم معاملاتی فارکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دسترسی به سرویس داخلی بروکر برای کپی تریدینگ (copy trading)
  • دسترسی به فید خبری بازار
  • دسترسی به تقویم اقتصادی یا economic calender
  • دسترسی به آمار اکسل و ابزارهایی مثل MyFxBook

 

بهترین پلتفرم های معاملاتی فارکس کدام‌اند؟

وقتی که صحبت از بهترین پلتفرم های معاملاتی فارکس به میان می‌آید، باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید.

  • نوع پلتفرم: به‌عنوان یک قانون، پلتفرم‌های معاملاتی، ابزارهای بسیار زیادی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند. بنابراین، نوع پلتفرم معاملاتی تعیین می‌کند که با چه قابلیت‌هایی سازگار است و چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که در سایر پلتفرم‌ها به چشم نمی‌خورد.
  • عملکرد: با بررسی ابزارها، تسترهای داخلی، قابلیت برنامه‌ریزی و ویژگی‌های دیگر می‌توان عملکرد یک پلتفرم معاملاتی را بررسی کرد.
  • سرعت: سرعت به‌روزرسانی قیمت دارایی‌ها در یک پلتفرم معاملاتی مخصوصاً برای تریدرهای اسکالپر (Scalper) بسیار مهم است.
  • رابط: تنظیمات پلتفرم، امکان تغییر نمایش اطلاعات، سفارشی‌سازی کنترل‌پنل‌ها و دسترسی به نمودارها از جمله ویژگی‌های رابط یک پلتفرم معاملاتی محسوب می‌شوند.
  • سازگاری: بیشتر پلتفرم های معاملاتی فارکس هم با نسخه مرورگر و هم با نسخه موبایل سازگاری دارند؛ با این حال، استثنائاتی هم وجود دارد.

بهترین پلتفرم معاملاتی فارکس، همان است که کار با آن راحت‌تر است و نیازهای شما به‌عنوان یک تریدر فارکس را برطرف می‌کند.

در ادامه، به بررسی مختصر برترین پلتفرم‌های معاملاتی در فارکس می‌پردازیم و مزایا و معایب هر کدام را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

 

پلتفرم های معاملاتی فارکس

 

1. پلتفرم متاتریدر 4 (MetaTrader 4)

متاتریدر، یک پکیج نرم‌افزاری اطلاعاتی و تجاری از شرکت بین‌المللی متاکوتز (MetaQuotes) است که با عنوان پرچم‌دار فناوری پلتفرم‌های معاملاتی شناخته می‌شود.

این پلتفرم کاربردی و خیلی مشهور در سال 2005 راه‌اندازی شد و همچنان به‌عنوان محبوب‌ترین پلتفرم در بین تریدرهای CFD فعالیت می‌کند.

بسیاری از بروکرها برای ترغیب تریدرها برای معامله در بازارهای مالی، پلتفرم معاملاتی متاتریدر 4 را به‌صورت پیش‌فرض در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند.

از جمله مزایای متاتریدر 4 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تطبیق‌پذیری: این پلتفرم با ابزارهای مختلف و متنوع اشباع نشده است و همچنان می‌توان از آن برای تحلیل حرفه‌ای بازار استفاده کرد. عملکرد اصلی این پلتفرم شامل دسترسی به 30 اندیکاتور، 31 ابزار گرافیکی و 4 نوع مختلف از سفارش‌های معلق یا پندینگ اُردرز (pending orders) است.
  • امکان اضافه کردن برنامه‌های نوشته‌شده در MQL4: همه اسکریپت‌ها و شاخص‌های اضافه که با برنامه‌نویسی خلق می‌شوند، قابل اضافه شدن به این پلتفرم هستند. این امکان هم به‌صورت پولی و هم رایگان ارائه شده است. یک ابزار با عنوان MetaEditor هم در بخش داخلی این پلتفرم وجود دارد که برای توسعه استراتژی‌های ترید کردن معامله‌گران طراحی شده است. همچنین، تسترهای استراتژی داخلی برای متاتریدر 4 در نظر گرفته شده‌اند که از نظر دقت نتایج و عملکرد، از تستر خود پلتفرم هم بهتر عمل می‌کنند.
  • پشتیبانی از MQL5: ابزار MQL5، یک پورتال تحلیل از توسعه‌دهنده MetaQuotes است که با ابزارهای پیشرفته معاملاتی، به‌عنوان یک انجمن برای تریدرها محسوب می‌شود. متاتریدر 4 از جمله پلتفرم های معاملاتی فارکس است که از این پورتال پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید در هر سیگنال ارائه‌شده توسط انحمن MQL5 عضو شوید.

متاتریدر 4 هم مثل همه پلتفرم های معاملاتی فارکس دارای معایب و محدودیت‌هایی هم است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کنیم.

  • اختصاصی فارکس: این پلتفرم به‌صورت انحصاری برای ترید کردن در بازار CFD طراحی شده است. درک این بازار از بازار سهام آسان‌تر است.
  • باگ‌ها: توسعه‌دهنده MetaQuotes به‌طور مداوم به‌روزرسانی‌ها و آپدیت‌های جدید ارائه می‌دهد، اما با این حال باز هم خطاها و باگ‌های جدیدی در این پلتفرم معاملاتی وجود دارند.

به‌طور کلی، متاتریدر 4 از جمله بهترین پلتفرم های معاملاتی فارکس است که از نظر عملکرد و راحتی در استفاده، بهترین شرایط را در اختیار تریدر قرار می‌دهد.

با همه این اوصاف، تریدر بدون تجربه یا تازه‌کار باید مدتی را برای جست‌وجو و آشنایی با این پلتفرم برنامه‌ریزی کند.

مزیت اصلی این پلتفرم معاملاتی در مقایسه با سایر پلتفرم های معاملاتی فارکس این است که صدها برنامه و ابزار رایگان را ارائه می‌دهد و در بیشتر بروکرها از جمله بروکر آلپاری وجود دارد.

 

پلتفرم های معاملاتی

 

2. پلتفرم متاتریدر 5 (MetaTrader 5)

متاتریدر 5 ، آخرین نسخه از پلتفرم‌های معاملاتی متاتریدر است که با کسب رتبه‌های برتر در بروکرها در اختیار تریدرهای فارکس قرار می‌گیرند.

این نسخه از مجموعه متاتریدر در سال 2010 توسط توسعه‌دهنده MetaQuotes Corporation منتشر شد.

توسعه‌دهندگان، عملکرد معاملات فارکس را با استفاده از همین نسخه گسترش دادند، تسترهای مربوط به استراتژی‌های معاملاتی را بهبود بخشیدند و ابزارهای جدیدی را هم برای ترید کردن اضافه کردند.

بسیاری از بروکرهای پیشرفته و جدید برای اینکه توانایی‌های خود را به رخ تریدرها بکشند، از جمله ویژگی‌های مهم خود به ارائه متاتریدر 5 در کنار متاتریدر 4 اشاره می‌کنند.

از جمله مزایای استفاده از متاتریدر 5 نسبت به سایر پلتفرم های معاملاتی فارکس عبارت‌اند از:

  • مدل منحصربه‌فرد اجرای سفارشات معاملاتی: این پلتفرم، همه سفارشات معاملاتی را با جزئیات و با اجرای قیمت‌های جدید انجام می‌دهد. همچنین، قابلیت بازگشت قسمت اجرانشده سفارش یا order معاملاتی هم با این پلتفرم وجود دارد.
  • ابزارهای اضافه و تعداد اندیکاتورهای بیشتر: در حال حاضر، 38 اندیکاتور، 44 ابزار گرافیکی، 6 نوع مختلف از سفارشات معلق یا پندینگ اُردرز و 21 نوع تایم‌فریم متنوع در این پلترفم وجود دارند.
  • دسترسی به فناوری شبکه ابری (Cloud Network): استراتژی‌های معاملاتی در متاتریدر 5 با استفاده از ظرفیت‌های رایگان در انجمن MQL و در فضای شبکه ابری آزمایش می‌شوند. چنین قابلیتی تقریباً در هیچ‌کدام از سایر پلتفرم های معاملاتی فارکس دیده نمی‌شود.

با همه این اوصاف، متاتریدر 5 از ابزارهای معاملاتی مختلفی هم برخوردار شده است و به‌عنوان یکی از بهترین بسترها برای انجام معاملات فارکس و معاملات مشتقات بورس محسوب می‌شود.

متاتریدر 5 هم مثل همه پلتفرم های معاملاتی فارکس از محدودیت‌های خاص خودش برخوردار شده است که مهم‌ترینشان شامل نکته زیر است:

  • انتقال به زبان برنامه‌نویسی MQL5: زبان برنامه‌نویسی MQL5، یک زبان بهبودیافته و ساده‌شده است که مقدار کُد را کاهش می‌دهد و توابع تکراری را حذف می‌کند. با این حال، باگ‌هایی دارد که باعث شده‌اند، کُدهای جدید کاربران با مشکل روبه‌رو شوند.

متاتریدر 5 قرار بود به‌عنوان جایگزینی برای متاتریدر 4 معرفی شود، اما کاربران احساس کردند که به‌روزرسانی‌های پلتفرم متاتریدر برای نیازهایی که دارند، اصلاً کافی نیست.

دلیل اصلی این مخالفت، عدم وجود اندیکاتورها و مشاوران مربوط به زبان برنامه‌نویسی جدید بود.

در نتیجه، MetaQuotes به‌صورت همزمان به پشتیبانی از پلتفرم‌های معاملاتی متاتریدر 4 و 5 ادامه داد تا بیشتر بروکرها نسخه جدید یعنی متاتریدر 5 را خریداری کنند.

 

پلتفرم های معاملاتی

 

3.  پلتفرم لایت فایننس (LiteFinance)

پلتفرم لایت فایننس، پلتفرم اختصاصی مرورگر LiteFinancew است که شامل ترکیبی از برنامه‌های مختلف تریدینگ در بازار فارکس می‌شود.

با استفاده از این پلتفرم معاملاتی می‌توان به ارزهای اصلی، نرخ cross rates، شاخص‌های بازار سهام و سرمایه‌گذاری در بازار طلا، نقره، نفت و ارزهای دیجیتال دسترسی داشت.

لایت فایننس، از لحاظ فنی با سایر پلتفرم های معاملاتی فارکس از جمله متاتریدر هماهنگ است و می‌توان به‌صورت همزمان از یک حساب معاملاتی به هر 2 پلتفرم دسترسی داشت.

لایت فایننس، بهترین گزینه برای تریدرهای تازه‌کار مخصوصاً آن‌هایی که هنوز با یک پلتفرم معاملاتی واقعی کار نکرده‌اند، ایده‌آل محسوب می‌شود.

همچنین، رابط کاربرپسند این پلتفرم باعث شده است که تریدر بتواند به عملکردهای معاملاتی خود و ابزارهای تأیید سیگنال‌های معاملاتی دسترسی راحت داشته باشد.

همچنین، امکان معامله‌گری یا تریدینگ تک‌کلیک (one click trading) و جابه‌جایی راحت بین نمودارهای مختلف دارایی‌های معاملاتی هم از جمله ویژگی‌های مهم لایت فایننس محسوب می‌شوند.

جهت یادآوری: قابلیت تریدینگ تک‌کلیک، این امکان را به تریدر می‌دهد تا با کلیک کردن روی Buy یا Sell، دستور فروش با خرید را با حجم تعیین‌شده و در لحظه صادر کند.

این قابلیت، یکی از جالب‌ترین ویژگی‌هایی است که در سایر پلتفرم های معاملاتی فارکس تقریباً دیده نمی‌‎شود.

از جمله مزایای کار با این پلتفرم معاملاتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • راحتی: این پلتفرم معاملاتی به شما اجازه می‌دهد تا 2 استراتژی تجارت فعال (active trading) مو تجارت غیرفعال (passive trading) را با هم ترکیب کنید. همچنین، مدیریت عملکرد معاملاتی در لایت فایننس کاملاً ارگونومیک و کاربرپسند است. به‌زبان ساده‌تر، همه‌چیز با چندتا کلیک ساده در لایت فایننس امکان‌پذیر خواهد بود.
  • مجموعه بزرگی از ابزارهای تحلیل تکنیکال: این ابزارهای تحلیلی شامل ابزار فیبوناچی، اسکیلاتورهای غیراستاندارد و اندیکاتور حجم معامله هستند. لایت فایننس در مقایسه با سایر پلتفرم های معاملاتی فارکس، ابزارهای جدیدی دارد که باعث رشد روزافزون آن شده‌اند. در حال حاضر، بیش از 100 عملکرد داخلی برای تجزیه‌وتحلیل نمودارها، 75 اندیکاتور و 8 نوع مختلف از نمودارهای قیمتی در لایت فایننس وجود دارند.
  • دسترسی رایگان: برخلاف بسیاری از پلتفرم های معاملاتی فارکس، کار با لایت فایننس کاملاً رایگان است. همچنین، یک حالت نمایشی برای ترید کردن آزمایشی وجود دارد که بدون نیاز به ثبت‌نام در دسترس است.
  • نیازی به نصب ندارد: لایت فایننس در مقایسه با پلتفرم های معاملاتی فارکس، نیازی به نصب ندارد و با هر دستگاهی از طریق مرورگر کار می‌کند. همچنین، نسخه جداگانه‌ای برای گوشی‌های هوشمند ارائه شده است و ابزارهایی را دارد که در هیچ‌کدام از نسخه‌های متاتریدر در دسترس نیستند.

لایت فایننس، به‌لطف نظارت پیشرفته‌ای که دارد، امکان انجام کپی تریدینگ با بهترین سیگنال‌های معاملاتی را ارائه می‌دهد.

با این حال، معایبی هم دارد که باید با آن‌ها آشنا شوید.

  • امکان اضافه کردن اندیکاتورهای سفارشی وجود ندارد: توسعه‌دهندگان این پلتفرم قول داده‌اند که به‌زودی امکان اضافه شدن اندیکاتورهای سفارشی را ارائه می‌دهند. با این حال، هنوز هم اقدامی برای این کار انجام نشده است و دسترسی به استراتژی‌های معاملاتی خودکار هم در لایت فایننس فعال نیست.
  • فاقد تستر استراتژی: لایت فایننس در مقایسه با سایر پلتفرم های معاملاتی فارکس، تستر استراتژی ندارد، اما تریدر می‌توانید استراتژی‌هایش را با استفاده از یک حساب آزمایشی تست کند.

 

پلتفرم های معاملاتی فارکس

 

4. پلتفرم نینجا تریدر (Ninja Trader)

نینجا تریدر، پلتفرمی است که در اواسط دهه 2000 به لیست بهترین پلتفرم های معاملاتی فارکس اضافه شد.

این پلتفرم برای تریدرهای باتجربه و حرفه‌ای طراحی شده است تا حجم واقعی بازار را با جزئیات تجزیه‌وتحلیل کنند.

این قابلیت از نظر فنی در بازار فارکس امکان‌پذیر نیست و نینجا تریدر از این لحظا نسبت به سایر پلتفرم های معاملاتی فارکس برتری دارد.

مزیت اصلی این پلتفرم، دسترسی به عملکرد تحلیلی است؛

بنابراین، می‌تواند برای تریدرهای تازه‌کار و حرفه‌ای مناسب محسوب شود.

شما می‌توانید به‌صورت همزمان از نسخه آزمایشی رایگان و حساب معاملاتی نینجا تریدر استفاده کنید.

با توجه به همه نکات، نگاهی به مهم‌ترین مزایای پلتفرم نینجا تریدر می‌اندازیم.

  • ارائه خدمات بروکری: پلتفرم نینجا تریدر، یک بروکر یا کارگزاری هم است، اما شرکت‌ها و بروکرهای دیگر مجوز یا لایسنس آن را برای فعالیتشان خریداری می‌کنند. این ویژگی، یک مزیت قابل توجه است که در سایر پلتفرم های معاملاتی فارکس وجود ندارد.
  • دسترسی به زبان برنامه‌نویسی C#: سی‌شارپ (C#)، زبان برنامه‌نویسی ویرایشگر سیستم معاملاتی در نینجا تریدر است. وب‌سایت نینجا تریدر حاوی هزاران افزونه یا add-ons و صدها برنامه کاربردی است که توسط توسعه‌دهندگان مستقل برای این پلتفرم ساخته شده‌اند.
  • مناسب برای بازار سهام: با وجود اینکه متاتریدر 4 بهترین پلتفرم برای معاملات فارکس محسوب می‌شود، اما نینجا تریدر بهترین پلتفرم برای بروکرهایی است که در بازار سهام تخصص دارند.

همچنین، بد نیست که نگاهی به محدودیت‌ها و معایب نینجا تریدر هم بیندازیم.

  • نامناسب برای تازه‌واردها: برخلاف بسیاری از پلتفرم های معاملاتی فارکس، این پلتفرم برای بروکرها و صرافی‌های حرفه‌ای طراحی شده است و به‌همین دلیل در بین تریدرهای حرفه‌ای، محبوبیت بیشتری دارد. نینجا تریدر برای مبتدیان و تریدرهای تازه‌وارد اصلاً مناسب نیست و کنترل قابلیت‌های آن بدون برخورداری از مهارت‌های عملی تریدینگ، دشوار است.
  • غیررایگان: نینجا تریدر رایگان نیست و هزینه اشتراک آن تقریباً بالاست. هزینه خریداری اشتراک نینجا تریدر برابر با 720 دلار در سال و خرید اشتراک دائمی آن به ارزش 1099 دلار است. همچنین، هزینه‌های آپدیت پلتفرم و دسترسی به اپلییکیشن‌های آن هم در وب‌سایت نینجا تریدر مشخص نشده‌اند، اما تریدر باید بابت آن‌ها هم پول بپردازد.

 

پلتفرم های معاملاتی

 

5. پلتفرم پرو ریل تایم (ProRealTime)

پرو ریل تایم، یک پلتفرم معاملاتی همه‌کاره برای انواع بازارهای مالی است.

نسخه رایگان این پلتفرم امکان دسترسی به 120 جفت‌ارز با حجم معاملاتی زیاد، سرمایه‌گذاری روی طلا و نقره و تریدینگ ارز دیحیاال را فراهم می‌کند.

پرو ریل تایم، نسبت به سایر پلتفرم های معاملاتی فارکس مزایایی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ارائه بیش از 100 ابزار تحلیلی: بیشتر از 100 ابزار تجزیه‌وتحلیل تکنیکال، نمودار، ابزار مارکت اسکنینگ (market scaning)، هشدارهای بازار (market alerts) و ابزارهای کاربردی دیگر در این پلتفرم وجود دارند.
  • مدیریت مستقیم: امکان مدیریت مستقیم سفارشات معاملاتی از نمودارها و استفاده از یکی از 4 حالت نمایش دفتر سفارش یا order book، یکی دیگر از مزایای پرو ریل تایم است.
  • ویرایش بدون کد: ویرایشگر قابل دسترس برای توسعه سیستم‌های تجاری و پیچیده این پلتفرم بدون نیاز به کُدنویسی ارائه شده است.

همچنین، برای مقایسه این پلتفرم با سایر پلتفرم های معاملاتی فارکس لازم است که با معایب آن هم آشنا شوید.

  • هزینه اشتراک تقریباً بالا: هزینه اشتراک این پلتفرم بین 30 تا 80 یورو در ماه است. در بین بهترین پلتفرم های معاملاتی فارکس، پرو ریل تایم به‌عنوان محبوب‌ترین معرفی نشده است، اما تکنولوژی‌های بسیاری دارد که در کم‌تر پتلفرم معاملاتی دیده می‌شود.

 

پلتفرم های معاملاتی فارکس

 

6. پلتفرم سی‌تریدر (cTrader)

سی‌تریدر، یکی دیگر از حرفه‌ای‌ترین پلتفرم های معاملاتی فارکس و بازار سهام است که در سال 2011 توسط Spotware راه‌اندازی و معرفی شد.

این پلتفرم امکان دسترسی به استراتژی‌های معاملاتی خودکار را فراهم می‌کند و روی تریدینگ حرفه‌ای در حساب‌‎های معاملاتی ECN متمرکز است.

اگر با بروکرهای فارکس آشنا باشید، مطمئناً دیده‌اید که بروکرهای حرفه‌ای در کنار پلتفرم‌های متاتریدر 4 و 5، پلتفرم سی‌تریدر را هم ارائه می‌دهند.

برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های این پلتفرم، با مهم‌ترین مزایای آن آشنا شوید.

  • عملکرد فنی بالا: این پلتفرم دارای بیش از 30 اندیکاتور اساسی، 14 نوع تایم‌فریم و ویرایشگر نوع cAlgo در زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ (C#) است.
  • پشتیبانی از توسعه‌دهندگان: وب‌سایت cTrader به‌صورت مداوم با استفاده از APIها، برنامه‌های کاربردی پلتفرم، اندیکاتورها و مشاوران از طریق توسعه‌دهندگان مستقل به‌روزرسانی و آپدیت می‌شود.
  • ویژگی‌ها منحصربه‌فرد: سی‌تریدر امکان دسترسی به ویژگی‌هایی مثل ChartShots و ChartCasts را برای به‌اشتراک‌گذاری تجربیات و ایده‌ها با سایر تریدرهای فارکس فراهم می‌کند.

از جمله معایب این پلتفرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پیچیدگی: سی‌تریدر در مقایسه با سایر پلتفرم‌های فارکس پیچیده‌تر است و با ابزارها و عملکردهای خاص اشباع شده است.
  • تست پس از افتتاح حساب معاملاتی: شما نمی‌توانید فقط با نصب سی‌تریدر با آن به معاملات یا تریدینگ فارکس مشغول شوید. برای انجام معاملات در سی‌تریدر باید افتتاح حساب کنید و یک اکانت معاملاتی مخصوص خودتان را داشته باشید.
  • محبوبیت نسبتاً کم: سی‌تریدر به‌دلیل پیچیدگی‌ها و هزینه‌های بالا در مقایسه با سایر پلتفرم های معاملاتی فارکس، محبوبیت کم‌تری در بین تریدرها دارد.

 

پلتفرم های معاملاتی فارکس

 

دسترسی به بهترین پلتفرم‌های معاملاتی برای تریدینگ

پلتفرم های معاملاتی فارکس، نوعی ابزار برای سرمایه‌گذاری و به‌دست آوردن سود در بازارهای مالی هستند.

بدون پلتفرم معاملاتی، نمی‌توانید تراکنش و معامله در فارکس انجام دهید؛

زیرا بروکری که حساب معاملاتی‌تان را در آن باز می‌کنید، دسترسی به بازارهای جهانی را فراهم می‌کند.

در نهایت، این پلتفرم‌ها هستند که امکان اتصال بروکرها به معامله در بازارهای مالی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند.

همه بروکرها، دسترسی به پلتفرم‌های معاملاتی را به‌صورت رایگان در اختیار تریدرها قرار می‌دهند، اما بعضی از پلتفرم‌ها ممکن است قابلیت‌های ویژه خود را به‌صورت اشتراکی به تریدرها بفروشند.

هیچ‌کدام از پلتفرم‌های معاملاتی فارکس، بهترین و کامل‌ترین نیستند، اما بعضی از آن‌ها به‌صورت اختصاصی برای بازارهای مالی خاص مثل بازار سهام طراحی شده‌اند.

همچنین، پلتفرم‌های اختصاصی برای تریدرهای تازه‌وارد و تریدرهای حرفه‌ای هم طراحی شده‌اند که با همه آن‌ها در همین مقاله از بروکرزفا آشنا شدید.

به‌عنوان مثال، پلتفرم‌های متاتریدر 4 و لایت فایننس برای تریدرهای تازه‌کار و مبتدی طراحی شده‌اند.

با انتخاب یک پلتفرم معاملاتی مناسب خودتان، سرمایه‌گذاری در فارکس را شروع کنید و مهارت‌های خود را روز‌به‌روز ارتقا بدهید.

litefinance.org

این نوشته چقدر برایتان مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کن تا امتیازت ثبت شود.

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای:

امتیازی تا کنون ثبت نشده. اولین کسی باشید که امتیاز می دهد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *